Hogyan tanulj angolul 3.

Csoport kontra magántanár (egyszemélyes óra)

A második részben említettem, hogy manapság csaknem mindenki angolul tanul. Egy ilyen erős piaci kereslet következményeként angoltanárokkal és nyelviskolákkal Dunát lehet rekeszteni. A verseny öldöklő, a kínálat pedig szinte végtelen, és én most csak a megfelelő végzettséggel és háttérrel rendelkezőket veszem figyelembe. Ez az állapot ideális helyzetet teremt a nyelvtanulóknak, csak győzzék átbogarászni a kínálatot.

Alapvetően két lehetőség volt mindig adott, ha valaki magánúton szerette volna gyarapítani a tudását: csoport vagy magántanár. Ehhez társult be az utóbbi néhány évben az online lehetőség, ami egyre nagyobb teret hódít.

A csoport egyenlő a nyelviskolával, a magántanár pedig az egyszemélyes oktatással. Legalábbis, alap esetben.

Kezdjük a csoporttal!

Mivel a nyelviskolák is óradíjban számolnak, nyilvánvalóan több résztvevővel csökken az adott időre szóló, egy főre jutó önköltség. Vagyis, egy nagycsoportos tanfolyamnál olcsóbb óradíjat valószínűleg sehol sem fogsz kapni. Anyagilag, tehát nagyon ésszerűnek tűnik. Vannak azonban más szempontok is, amiket célszerű átgondolni, és néhány kompromisszumra is rákényszerülhetünk. A csoportos jellegből adódóan a személyre szabás kisebb hatékonysággal valósul meg, valamilyen szinten idomulniuk kell a tagoknak egymáshoz. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne hatékony az oktatás, de a tanárnak a csoport érdekeit kell figyelembe vennie, és velük közösen megvalósítania a kitűzött célt. Az egyéni igényekre kevesebb lehetőség jut, mert a tanfolyam végig a „legyen mindenkinek jó” elve mentén halad, ami néhányaknak alacsony követelményt támaszt, másoknak esetleg pont túl magasat, és lesznek, akik megtalálják a számításukat. Természetesen, a csoport összeállítását szintfelmérő előzi meg, de egy homogén csoport létrehozása szinte soha nem sikerül. Ezért sok múlik a csoport tagjainak hozzáállásán is: egy toleránsabb csoportban jobb összhang és együttműködés alakulhat ki. Ami a tananyagot illeti, nagy valószínűséggel kijelölt tankönyv és segédanyagok segítik majd a tanulást, itt sem az egyéni igényekre szabott anyagok fognak dominálni. Akire ösztönzőleg hat mások jelenléte, már alapból profitálhat egy csoportból. Aki viszont szégyenlős, annak nem biztos, hogy bejön majd, illetve jó eséllyel eltűnik a többet szereplő tagok árnyékában. A csoportos tanulás előnye a csoportmunka teremtette együttműködésben és versenyhelyzetben rejlik, érdemes tehát kihasználni azt, és nem elbújni a bátrabbak mögé, illetve nem hagyni, hogy elnyomjanak. Inkább figyeld meg, mit hogyan csinálnak, és tanulj tőlük!

Magántanárnál

A csoporttal ellentétben nem adott időpontban és adott időtartamra szervezett tanfolyamra jelentkezel, hanem te beszélheted meg a tanárral, hogy mikor és hogyan szeretnéd a saját tanfolyamod lebonyolítását. A személyre szabhatóság és az osztatlan figyelem az egyéni órák elsődleges ütőkártyája. Ennek a rugalmasságnak persze ára van; mivel az órákon általában egyedül veszel részt, egyedül is viseled annak költségét. Egy szó, mint száz, nem ez a legolcsóbb módszer. Persze, itt sem csak az anyagiakra korlátozódnak a szempontok, de mindenki el tudja dönteni, hogy mi éri meg neki. Mindenképpen ajánlott úgy alakítani a tanfolyamot, ami maximálisan a te igényeidet szolgálja ki, és nem belemenni már „másoknál bevált” módszerek átvételébe. Csak gondolj bele! Ha ruhát vásárolsz, akkor is válogatsz, amíg meg nem találod a számodra stílusban, színben, méretben stb. megfelelőt, és nem mondod azt, hogy „Ugyanazt kérem, amit az a másik ember vett.” Nem vagyunk egyformák, nem lehet mindenkire ugyanazt a ruhát ráhúzni.

Itt jön be egy másik fontos dolog: a tanár szerepe. A tanár nem azért van, hogy dirigáljon, hanem, hogy segítsen. Ráadásul, van, amihez egyáltalán nem kell a tanár, mert magad is meg tudod oldani. A lényeg: az óra rólad kell, hogy szóljon, nem a tanárról! Ez persze azzal is jár, hogy döntéseket kell meghoznod a tanfolyamodat illetően, és érdemes kihasználnod, hogy van beleszólásod. A tanárnak is segítség, ha megismeri a pontos céljaidat és igényeidet.

Mindenképpen célszerű élni az ingyenes próbaóra lehetőségével. Ezt egyébként számos csoportos tanfolyam esetében is felajánlják. A próbaóra jó lehetőség az igények tisztázására és az együttműködés feltételeinek megismerésére kötelezettségek nélkül.

Magántanár esetén általában a hallgató megy el a tanárhoz. Vannak tanárok, akik kimennek a helyszínre, de ez a drágább megoldás. Más a helyzet, ha magánszervezésű, de csoportos oktatásról van szó. Ilyenkor a tanár nagyobb valószínűséggel megy ki a helyszínre, mert otthon bajos lehet leültetni egy egész csoportot. Ez olyankor szokott előfordulni, ha a hallgatók eleve egy helyszínhez kötöttek (pl. munkahely).

A lényeg: a magasabb ár nagyobb rugalmassággal és személyesebb légkörrel társul, de nem garantál hatékonyabb együttműködést, ha a feltételeket nem tisztázzák mindjárt az elején.

A következő alkalommal az online tanulási lehetőségekről írok.

Üdvözlettel:

Balázs