Hogyan tanulj angolul 4.
Online: Skype
Néhány éve indult el hódító útjára az online lehetőség a tanításban, és mára jelentős tényezővé vált. Habár már előtte is léteztek elektronikus tanulási csomagok a piacon, az online módszer elterjedéséhez az igazi lökést a Skype adta. Jómagam is immáron hat éve tartok tanfolyamot ezen a médiumon, és érezhetően kevesebb az ellenállás manapság, mint akkoriban volt. Jól jellemzi ezt az a tény, hogy az óráim fele – hallgatói kérésre – Skype-on zajlik, valamint, hogy most már a nyelviskolai szervezésű megbízások is egyre gyakrabban futnak be kifejezetten ezen a médiumon zajló tanfolyamokra.
Természetesen, nem minden online tanfolyam zajlik Skype-on, vannak más lehetőségek is. Én itt most az online tanfolyamok általános ismérveit és lehetőségeit fogom ismertetni, és a Skype lesz a konkrét technikai háttér.
Mire jó, mire nem, és ér-e annyit, mint egy személyes óra?
Mint mindenben, itt is vannak előnyök és hátrányok. Az igazi kérdés nem is az, hogy van-e olyan jó, mint egy személyes óra, hanem, hogy az elérendő célból mennyit lehet megvalósítani ezzel a módszerrel. Az pedig, hogy pozitívra vagy negatívra jön-e ki a mérleg, erősen egyéni szempontoktól függ.
Az alábbiakban felsorolok néhány szempontot, amiket érdemes figyelembe venni a választásnál
Ami egyértelmű előny, az a függetlenség a helyszíntől. Ha a szükséges technológia rendelkezésre áll, az órát gyakorlatilag bárhonnan meg lehet tartani. Nekem például nagyon jól jött a költözés alatt. Ebből következik egy másik előny: senkinek nem kell az óra helyszínére utaznia. Akár az otthona kényelméből is részt vehet az órán. Ez persze nem mindig előny, de az utazás elmaradása a legtöbbeknek valószínűleg könnyebbség. Egy órát mindig csak optimális körülmények között illik megtartani, akár otthon van a helyszín, akár valahol máshol.
A másik egyértelmű előny az Internet adta forrásbőség, és a számítógép sokrétű felhasználhatósága az órák alatt. Minden ott van egyből a kezünk ügyében: szövegek, képek, és hanganyag. Ezek persze egy normál órán is felhasználhatók, ha van a közelben egy számítógép, és az órát ezt figyelembe véve szervezi a tanár.
Ide sorolnám még azt is, hogy fertőző betegek is vehetnek órákat, mert nyilvánvalóan nem terjesztik a betegséget, míg a való életben egy hasonló szituáció jó eséllyel óralemondással járna.
Az elején még újdonság lesz, hogy nincs jelen testi valójában a tanár, de talán mindenki egyetért velem abban, hogy lényegesebb, amit mond vagy ír, mint hogy ezt fizikai valójában teszi-e. Vannak, akiknek ez könnyebben megszokható, másoknak nem. Különbözőek vagyunk. Szerencsére van választék, mindenki meg tudja találni a neki megfelelő tanfolyamot.
A személyes jelenlét hiánya kivédhetetlen, de megszokható. Aki az online módszer mellett dönt, általában nem tud, vagy nem akar utazni. Ez pedig azt jelenti, hogy tudatosan választja ezt a módszert a személyes találkozó helyett. Akiben pedig ellenérzéseket vált ki az online lehetőség, az megmaradhat a hagyományos felállás mellett. Senki nem kényszerül bele számára vállalhatatlan helyzetbe.
Hogyan is működik egy skype-os óra?
A technikai háttér megteremtése elengedhetetlen, de szoftveres oldalról nem igényel pár percnél több ráfordítást, amennyiben a hardveres alap adott. Azonban érdemes pár ezer forintot egy a célnak megfelelő fejhallgatóra fordítani, mert a hangminőség döntő tényező az órák során.
A Skype program telepítése után kapunk egy fiókot, ahol beállíthatjuk a saját preferenciáinkat. Ezek után partnert keresünk. Ha ismerjük az illető felhasználónevét, akkor küldünk neki egy partnerkérelmet. Ha elfogadja, akkor onnantól partnerek vagyunk, és tudunk beszélgetéseket folytatni. Az ingyenes hívások minden esetben az adatforgalom terhére bonyolódnak, ezért plusz költség csak akkor jelentkezik, ha átlépjük az adatforgalmi kvótánkat. Ezt leginkább mobileszközös Skype-olás tudja előidézni, számítógép és számítógép között általában korlátlan adatforgalmat fizetünk.
Már csak az maradt hátra, hogy a megbeszélt időpontban beüljünk a gép elé, és megkezdjük az órát.
Az online módszer inkább a tanár számára tartogat kihívásokat, amelyekre az órára való részletes és igényes felkészülés lehet csak a válasz.
A szemléltetés szempontjából jól elő kell készíteni az órát, mert nem lehet csak úgy odasétálni a táblához és felírni vagy felrajzolni valamit. Szerencsére erre is van megoldás, több is. Meg tudom osztani a képernyőmet, ha gyorsan szeretnék megosztani valamit, de nem lényeges, hogy el is küldjem. Üzeneteket folyamatosan tudunk váltani az óra folyamán, ami főleg a javítás szempontjából hasznos, mivel nem kell félbeszakítanom téged. Tudunk közösen rajzolni is, ha éppen szükséges. Természetesen, küldeni is tudunk egymásnak elektronikus formában, valamint hivatkozások megosztásával elérhetünk tartalmakat a neten. Ami nagyon fontos: mindkettőnknek ugyanakkor látnia és hallania kell, amivel foglalkozunk, mert csak így lesz érthető és zökkenőmentes az óra. Ehhez időnként már előzetesen biztosítani kell a tananyag elérhetőségét, de ahogy feljebb már említettem, ezek alapvetően a tanár számára jelentenek feladatot, nem a hallgatóknak. Néhány anyagot azonban nem lehet csak úgy megosztani, ezért ezeket előre be kell szerezni.
Ha ezekre felkészülünk, várhatóan nem lesz gond óra közben. Persze, még a legkörültekintőbb előkészületek ellenére is adódhatnak problémák: a Skype időnként produkál furcsa eseményeket, amelyek a zavarótól az órát ellehetetlenítőig terjedhetnek. Szerencsére ezek nagyon ritkán fordulnak elő.
Röviden: mindent meg lehet oldani, ha gondoskodunk a hagyományos módszer szoftveres/elektronikus helyettesítéséről. Ennek biztosítása a tanár dolga, a hallgató csak a technikai háttérről kell, hogy gondoskodjon (számítógép + fejhallgató, esetleg okos mobileszköz). Az utazás elhagyásával időt spórolhatunk, és az órát gyakorlatilag szinte bárhonnan meg lehet tartani. Az elektronikus formátum használatával pedig nagymértékben csökken a felhasznált papírmennyiség. A megosztott tartalmak elérhetőek (és hordozhatóak) maradnak mindkettőnknek, és később is visszakereshetők.
Ezzel az írással a célom az volt, hogy gyakorlati információt adjak azoknak, akik még nem találkoztak ezzel a tanulási lehetőséggel, és segítsek nekik eldönteni, hogy milyen tanfolyam lenne számukra a legjobb. A hagyományos, szemtől-szembe órák mindig adottak, az online módszer egy újabb lehetőség azok számára akik tudnak és akarnak élni ezzel. Én mindig örülök, ha van választási lehetőségem, talán te is így vagy ezzel.
Azt javaslom, ha még nem gondoltál online tanulásra, először próbáld ki a Skype-ot személyes kapcsolattartásra, és képzeld el, hogy milyen lenne ugyanez tanóra közben. Ha nem érzel ellenszenvet, lehet, hogy neked is beválna.
Hamarosan, hírlevélben érkezik a következő rész, ami a tévhitekről, és ezek önkorlátozó hatásáról szól.
Sikeres tanulást mindenkinek!
Üdv
Balázs